Çocuklarda Kulak Enfeksiyonu

Kulak enfeksiyonu çocukluk çağının en sık görülen hastalıklarındandır.Özellikle 0-3 yaşlar arası daha da yüksek oranda görülür.Anatomik olarak solunum yollarının dar olması,östaki tüpünün daha düz olması,basit enfeksiyonlarda bile vücut direncinin tam gelişmemesi sebeplerden birkaçı olabilir.Yatarak biberon alma ve sık kusan bebeklerde risk faktörü artmaktadır.

SEMPTOMLAR

Özellikle gece huzursuzluğu ,sık sık uyanma ,ağlama atakları,kulaklarını çekiştirme genel olarak 0-3 yas arası çocuklarda görülebilen semptomlardır.Çoğu zaman aile bu bulguların sorunun kulakta olabileceğini düşünememekte ve hem çocuk hem de anne baba açısından uykusuz geceler sürüp gitmektedir.

Gözden kaçan sık tekrarlayan orta kulak enfeksiyonlarında (otit) işitmedeki geçici azalmaya bağlı geç konuşma ve öğrenme bozuklukları da görülebilmektedir.Yine çocuğun kronik ağrıları sebebiyle konsantre olamaması çoğu zaman bir psikiyatri uzmanına gitmekle son bulabilmektedir.Oysa bir çok çocukta olayın kaynağı kulaktır ve çocuk bunu anlatamadığı için davranışları ile göstermektedir.Algılayamayan çoğu zaman ebeveynler olmaktadır.En önemli bulgulardan bir de sesli uyaranlara cevapsızlık veya tekrarlatmaktır.Televizyona yakın oturmak yine bir belirti olabilir.

TEDAVİ

Sık tekrarlayan orta kulak enfeksiyonlarında hastalığın tedavisi kadar neden tekrar ettiği araştırılmalıdır.Allerjik yapı,reflü,tekrarlayan sinüzit atakları,geniz eti ,kistik fibrozis gibi hastalıklar hep göz önünde bulundurulmalıdır.Uygun antibiyotik verilip belli aralıklarla düzelip düzelmediği izlenmeli ,gereğinde kulak ölçümleri ile takip edilmelidir.

KLİNİK GÖRÜŞÜM

Bize aileler genellikle aile hekimi, çocuk doktoru ve en sık olarak da her kulak enfeksiyonunda gidilen acil servis öyküsüyle gelmektedir.Bu aşamalarda doğal olarak gerek çocuklarda dış kulağın dar olması, gerek kulak zarı önünde olabilen kir sebebiyle zarın yeterince değerlendirilememesi,gerek teknolojik imkansızlıklar sebebiyle tanıyı geciktirmektedir.

Öncelikle pediatrik endoskoplarla yapılacak iyi bir muayene tekrarların sebebini büyük oranda ortaya çıkaracaktır.Antalya için en önemli risk alerjiye ikincil oluşan sinüzitlerin kulağa olan etkileridir.Hekim orta kulak enfeksiyonu tedavisi verip zemindeki hastalıkları düzelmezse çocuk kısa zamanda tekrar eski haline dönecektir.Sonuçta ailedeki bezginlik hekim değiştirmeyle son bulacak ve hastalığa başka bir doktorla yeniden başlanacak,zararı yine çocuk çekecektir.

Önemli olan orta kulak enfeksiyonun tedavisi kadar hastalığın tamamen geçtiğinin teyit edilmesidir.Bu süre bazen 6-8 hafta kadar sürebilmektedir.Kulak enfeksiyonu geçse bile orta kulakta sıvısı kalabilmekte (seroz otit) sıvının tamamen ortadan kakması hem zaman hem de sinüzit ,reflü,allerji gibi faktörlerin kontrol altına alınması ile olmaktadır.

ÖZET

Orta kulak enfeksiyonu:

1-İlk kez sizin başınıza gelmiyor ,sizin çocuğunuz da son olmayacak her çocuk ortalama 1 kez hastalığı geçirebilmekte .ENDİŞELENMEYİN
2-Gece yatakta sık dönme ,huzursuzluk,baş bölgesinde terleme, üst solunum yolu tıkanmalarında sık görülür bu da orta kulak enfeksiyonlarının nedeni ve tekrarında önemli olabilir.DİKKAT EDİN
3-Tam tedavi süresi bahsettiğim sinüzit ,reflü,allerji gibi faktörlere bağlı olarak değişebilir.SABIRLI OLUN